Olajszűrő
A belső égésű motorok olajozási rendszerei zárt rendszerűek, amelyekben az olaj a mozgó elemek kenőanyaga és a hűtőanyaga. Ezenkívül kiöblíti és szuszpenzióként elszállít minden, az égési kamrából átjutó szennyeződést, valamint a motor súrlódó részeinek a kopási folyamatából származó szennyeződéseket. Ezeket a szennyeződéseket sikeresen megállítja a szűrő, amely minden belső égésű motor olajrendszerének a fontos része. Ki kell hangsúlyozni azonban, hogy ezek a szűrők nem képesek megállítani az olaj bomlását, amely visszafordíthatatlan vegyi folyamat, ezért függetlenül attól, hogy milyen olajszűrőt szerelünk be az autónkba, a gépkocsi gyártójának az ajánlásai alapján kell cserélnünk az olajat (és vele együtt a szűrőket).
Az olajszűrők különböző szerkezettel rendelkeznek és a motor típusától függően jelentősen különbözhetnek egymástól mind felépítésben, mind pedig a működési elvük alapján. |
A motorolaj szűréséhez speciális fenol vagy epoxi gyantával impregnált cellulóz szálas standard szűrőpapírt használnak fel, amely megvéd a magas hőmérséklet és az olajban található, vagy annak öregedésekor keletkező agresszív kémiai vegyületek hatásaitól. A korszerű szűrőanyagokban, különösen a szintetikus olaj szűrésére használatosakban, mesterséges szálak keverékét vagy akár teljesen szintetikus szűrőanyagokat is felhasználnak. Ennek az oka a szűrőlapra nehezedő nagyobb nyomás. A szűrő elnyelő képességének növelése érdekében többrétegű anyagok kerülnek felhasználásra, amelyek minden egyes réteg esetében a szűrési tulajdonságokban különböznek egymástól. Ilyen anyag alkotásával lehet elérni a szennyeződés minden rétegen történő szelektív elválasztását, ami végül jelentősen megnöveli a szennyeződés elnyelő képességet a megkövetelt olajszűrési hatékonyság megőrzése mellett.